Micro:bit + Scratch 3.0

1 reactie 0 nieuw Laatste bericht
Micro:bit + Scratch 3.0
Martine Segers
08/jan/2018
Avatar

Hallo allemaal,

begin augustus heeft het Scratch-team van MIT de bèta-versie van Scratch 3.0 gelanceerd. En het goede nieuws is dat daar een micro:bit-extensie bij zit.

In deze filmpjes kun je wat voorbeelden zien van de mogelijkheden: https://youtu.be/JvkdQOo0SAQ (wat eenvoudige spellen en uitleg over de nieuwe code-blokken) en https://youtu.be/m_yalxqAwdw (een Space race-spel met DIY stuur, gaspedaal en rem).

De micro:bit is te gebruiken als game controller, zoals te zien is in mijn YouTube-filmpjes. Een Scratch-project kan namelijk de tiltsensor van de micro:bit uitlezen via de nieuwe micro:bit-blokken.

Verder is het schermpje van de micro:bit te programmeren. Je kunt er teksten op laten scrollen en het is mogelijk om alle 25 led-lampjes individueel aan of uit te zetten via je programmacode.

Ook pin 0, 1 en 2 zijn beschikbaar, al kun je een Scratch-project alleen laten uitlezen of ze wel of niet een gesloten stroomkring vormen met de GND-pin. Specifieke waardes uitlezen kan dus niet, zoals in de JavaScript Blokeditor wel kan.

Dat betekent dat maar een deel van de mogelijkheden van de JavaScript Blokeditor beschikbaar is. Het kompas, de temperatuursensor, de extra pinnen en dergelijke zijn met Scratch niet te gebruiken. Maar daar krijg je wel de mogelijkheid voor terug om van alles op een computerscherm te laten gebeuren en Scratch dus met de "buitenwereld" te verbinden.

Daarmee is de micro:bit-extensie van Scratch 3.0 in mijn ogen een mooie aanvulling op de JavaScript Blokeditor.

De Bèta-versie van Scratch 3.0 is hier uit te proberen: https://beta.scratch.mit.edu/.

Om de micro:bit via een bluetooth-verbinding te laten communiceren met Scratch, moet je eerst het programma Scratch Link downloaden. Dat leidt de communicatie via bluetooth in goede banen. Daarnaast moet je een speciale .hex-file downloaden en naar de micro:bit kopiëren.

Meer informatie hierover (in het Engels) vind je hier: https://scratch.mit.edu/microbit

Grote verschil met werken met de JavaScript Blokeditor is dat je niet steeds nieuwe programma's in de vorm van .hex-files naar de micro:bit stuurt, maar de micro:bit rechtstreeks aanstuurt en de sensoren rechtstreeks uitleest via je laptop.

Hartelijke groet,

Martine Segers

* Mijn blog: http://programmeren-met-scratch.blogspot.com/ en

* Mijn YouTube-kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCtVRNnOm-70dMkJt9vUSGWA

Martine Segers
08/jan/2018
Avatar

Hallo allemaal,

ik heb afgelopen dagen drie nieuwe video's op YouTube gezet met voorbeelden van hoe je de micro:bit samen met Scratch 3.0 kunt gebruiken.

De eerste laat vier verschillende controllers zien:

https://youtu.be/44Xo76BbqiI

Met dank aan @mittensbrother voor het idee voor de eerste controller. Bekijk zijn eigen versie hier: http://mittensbrother.com/projects/the-rock/

Als je interesse hebt om de Klip Halo van Kitronik te gebruiken om toegang te krijgen tot twee extra pinnen van de micro:bit, dan is het handig om te weten dat je het Scratch codeblok voor knop A kunt gebruiken om Pin 5 uit te lezen en knop B om Pin 11 uit te lezen. Bij beide pinnen kan Scratch checken of de stroomkring met de GND-pin gesloten is of niet. Zie deze tekening voor meer informatie: https://microbit.org/nl/guide/hardware/pins/

Verder heb ik een toverstaf gemaakt met de micro:bit en als je daarmee zwaait gebeurt er zowel wat op het computerscherm als op de display van de micro:bit:

https://youtu.be/8MozA-c9018

Tot slot nog een klein projectje met Lego WeDo. De micro:bit en Lego WeDo kun je tegelijkertijd aansluiten bij een Scratch 3.0-project, waardoor je met de micro:bit bijvoorbeeld de WeDo-motors aan en uit kunt zetten.
https://youtu.be/PS81XMj-gDo

Veel kijkplezier. Mocht je vragen hebben over de combinatie van Scratch 3.0 en de micro:bit, dan kun je me mailen op PinkyPepper.Scratch apenstaartje gmail.com

Hartelijke groet,

Martine